torsdag 21 juni 2007

Holländsk TV bättre organiserad?

Jag har tidigare på bloggen varit inne på hur den statliga holländska TVn är organiserad.

Jag är rädd att detta blir ett torrt och tråkigt inlägg, men efter Gudmundssons ledare i SvDs ledare häromdagen (om BBCs partiskhet) så kan jag inte låta bli.

Det har tagit tid för mig att förstå hur holländska TVn fungerar. Jag reserverar mig för felaktigheter i detta inlägg, om jag har fel, rätta mig (jag vet att jag ibland har holländsk/svenska läsare)!

I stort sett är bara nyheterna och sporten på de tre statliga kanalerna "statlig" och de "ska vara" opartiska.
All övrig sändnings tid tilldelas de olika TV-föreningarna (omroep). Det finns en uppsjö, de flesta har anknytning till ett politiskt parti eller en livsåskådning. Det finns till och med ett muslimskt TV-bolag. I varje omroep kan man bli medlem och sedan tilldelas föreningarna sändingstid i förhållande till sina medlemsantal.

Ett av de stora aktualitetsprogrammen, Netwerk (Nätverk) har olika producenter varje dag. Det är intressant att se skillnaden mellan vad en kristen TV-förening tar upp jämfört med till exempel en mer vänsterinriktad (politiskt) förening gör.

Mitt intryck är att debattprogrammen får mer liv. Ingen behöver oroa sig för att vara opartiska, det är ju så att säga helt uppenbart att man inte är det. Inte heller är man rädda för att ta upp känsliga frågor, abortdebatten och debatten om invandrares integration i samhället är till exempel mer öppen. Trosfrågor diskuteras också öppet, och det blir inte torrt och tråkigt som i Sverige; jag minns när det en gång diskuterades på SVT om en ny bok om Jesus, och inbjudna var en icketroende och en extremliberal kvinnlig präst, som egentligen tyckte samma sak. Urtråkigt!
I senaste debattprogrammet producerat av Evangelische Omroep (en kristen TV-förening som lutar mer åt högerhållet) hade programledarna en muslimsk kvinnlig debattör (med huvudduk och allt!) som "side-kick" (vad heter det på svenska,bisittare(?), holländarna älskar engelska låneord...). Intressant grepp.

Vad som inte heller ifrågasätts är förekomsten av gudstjänster på söndag förmiddag. Vanliga gudstjänster, musikgudstjänst, katolsk mässa... Allt får plats.
Ligger man sjuk på söndag och vill se något andligt, då behöver man inte bli besviken. Det är ju ofta fallet i Sverige, där kanske ett samtalsprogram (som i och för sig kan vara intressanta och givande) har ersatt gudstjänsten, speciellt under sommarmånaderna.

I övrigt finns det i Holland ett antal kommersiella kanaler, som givetvis endast sänder program som "lönar sig".
Jag borde kanske tillägga av holländska statliga TVn är reklamfinansierad.

1 kommentar:

  1. Som holländare bosatt i Sverige sedan 1970 kan jag bara hålla med dig angående den diversifiering som finns där nere. Svårt att förklara för en svensk hur detta fungerar och jag var skeptiskt till dessa 'zuilen' när jag växte upp i Holland. Efter några år i Sverige insåg jag dock snabbt att hölländsk radio/TV media är vida överlägset SR/SVT.

    /Bram

    SvaraRadera