söndag 27 maj 2007

Ayaan Hirsi Ali

Björn Ulveaus och Ayaan Hirsi Ali i samma svenska underhållningsprogram. Två ateister tillsammans! Under Stinas ledning förstås.

Jag tittar gärna på SVT.se på webben, ofta lite i efterskott. Stina!, sista programmet, har jag inte hunnit se förrän nu.

Ayaan är en av Björn Ulveaus favoriter. Min också måste jag erkänna, trots att hon är ateist.

Björn gav en ganska bra förklaring till sin inställning till religioner, måste jag erkänna, men det där med att hålla religionen på plats i samhället... Det har diskuterats i många blogginlägg, i mina också.

Ayaans resa genom livet är fascinerande. Hon är ungefär lika gammal som jag, men har varit med om så mycket mer. Mycket tragiskt, tyvärr.
Men ändå är det fascinerande att se hur hon lyckades göra det som hennes mamma och mormor endast hade drömt om; hon tog sitt liv i sina egna händer och förändrade det.

Hon har mycket att säga om islam, speciellt fundamentalism. Och hon vet vad hon talar om, hon är ju växt upp i det. Många lyssnar på henne, men hon har också många fiender. Eftersom hon hamnade i Holland, och är holländsk medborgare, så finns det nog inte någon i detta land som inte har en mening om henne.
Numera bor hos i USA och jobbar för en konservativ tankesmedja.

Kontroversiell, javisst. För många muslimer är hon en avfälling, vilket är värre än att vara en otrogen (=vi som inte är muslimer), precis som Björn Ulveaus påpekade.

Personligen tycker jag att det är tråkigt att hon har blivit ateist. Jag tror att hon hade betytt mer för islams reformering om hon fortfarande var troende. Det är svårt för mer liberalt sinnade, troende muslimer att ta henne på allvar, därför att hon inte tror längre. Hon har blivit en av alla de andra, som kritiserar islam och vill reformera en religion som inte är hennes.

Jag kan ju också få tycka, som kristen, att islam bör reformeras, speciellt kvinnans ställning. Men jag tror inte att en reformation kommer om den inte kommer inifrån islam, från de troende muslimerna själva.

4 kommentarer:

  1. Samtidigt så är inte de som är muslimer så pigga på att reformera sin religion, så att förlita sig på dem är nog ganska meningslöst. Ska islam förändras så är det under yttre tryck

    SvaraRadera
  2. Jag tror att islam kanske ligger 100 år efter oss i utveckling.
    Tänk på att den muslimska världen inte har någon tradition av fritt tänkande, demokrati, arbetarrörelsen, fri marknad...

    De hade en gång ansedda vetenskapsmän, poeter, författare. Men inte så mycket nuförtiden, någon gång tog islam fel väg och blev inbunden.

    Yttre tryck i form av militär inblandning från väst?
    Tycks bara skapa mer desillusion och grogrund för Bin Laden och co.

    När oljan tar slut måste de kanske reformera sig.

    Det finns reformvänliga muslimer, men de syns och hörs dåligt i debatten.

    SvaraRadera
  3. Monica:
    Med yttre tryck medande jag inte militärt våld utan andra former. T ex att den demokratiska världen samarbetar med och står upp för vår yttrandefrihet som de muslimska länderna vill inskränka

    SvaraRadera
  4. Frågan är dock hur islam reformeras i Mellanöstern/Asien?
    Kanske genom muslimer i väst som har reformerats?
    Vi kan försvara våra demokratiska värden och yttrandefrihet hur mycket vi vill, det förändrar inte situationen mycket i muslimska länder.

    Att våld inte hjälper är jag övertygad om, det får muslimer bara att kalla väst nya "korsriddare" och det vinner man lite på.
    När oljan tar slut kommer det att bli stora problem, få oljeproducerande muslimska länder har idag satsat på "något annat" och de kommer att få ta itu med en ny fattigdom.

    Samtidigt tror jag att de behöver kanske 100 år innan de har kommit någon vart, ungefär lika lång tid som vi behövde.

    SvaraRadera