torsdag 3 maj 2007

Scandic behåller jämvikten

Okej, Biblarna kommer tillbaka. Tack, säger alla som tycker det var viktigt. Oavsett om vi är barrikadkristna eller inte. Också vi som vanligtvis tar med våra egna Biblar när vi reser.

Scandic drog väl svansen åt sig för att de var rädd för att förlora gäster. Det är antagligen också orsaken till att porren får vara kvar. Porren lockar även den kunder.
Scandic förnekar att det finns en koppling mellan de två frågorna, den om Biblarnas resp. porrens vara eller inte vara på hotellrummen.

Vad har vunnits genom detta?
Att vi får vårt lilla religiösa bibliotek på rummet som motvikt till det kränkande som sker inom porrindustin? Scandic behåller jämvikten. Kränkandet fortsätter.
Om nu en och annan blir kränkt, eller illa berörd (för att inte missbruka ordet kränkt) av Bibelns närvaro ska jag låta vara osagt. I så fall antar jag att den personen inte skulle våga säga det.
---------------
Länkat till Kränkande porr stannar kvar, som länkar till annat jag har skrivit om detta ämne.

8 kommentarer:

  1. Konsumentmakt...Frågan som uppstår blir: Om Scandic plockar bort både Bibel och porr, blir det jämvikt då också? Eller är det så att fler glor på porr än läser en vers i Bibeln - i så fall skulle man vinna på den jämvikten...:-). Fast å andra sidan: den som läser Bibeln har den nog vanligen med sig, medan den som glor på porr nog inte bär omkring på den. Frågan är komplicerad...:-)

    SvaraRadera
  2. Varför jämför man överhuvudtaget porr i tv:n med biblar på rummet?

    Att ha en bibel liggande på rummet är inget annorlunda än att bygga ett altare till shiva på rummet, en muslim blir förmodligen inte heller arg om han inte finner sin koran i bordslådan. Religionsfrihet innebär också en rätt att vara fri från all religion!

    Sverige har en gång varit kristnat men det är dags att verkligen fasa ut religionen ur samhället!

    Stå på er Scandic och jag kommer mer än gärna besöka era hotell!

    SvaraRadera
  3. Birger! Komsumentmakt var det. Scandic behåller jämvikten i bokföringen, antar jag. De förlorar inte den ena sortens kunder och inte den andra heller (och kanske är en del av dessa samma personer...) Om både Bibel och porr skulle tas bort? Det skulle nog inte Scandic vinna på, men kanske andra inblandade.

    Nils! Jag har faktiskt funderat på det också. Folk (inkl. undertecknad)har väl helt enkelt reagerat på att Bibeln tas bort, men INTE porr. Anledningen till att Biblar finns på hotellrum är ju för att de är skänkta.
    I framtiden kan vi kanske förvänta oss att finna skänkta koraner, eller någon annan religiös skrift. Jag motsätter mig inte det. Jag har bott på ett antal hotell i Mellanöstern genom åren och där finns ALLTID en koran i byrålådan, samt att riktningen till Mecca finns markerad någonstans i rummet. Som kristen har jag inget problem med det.
    Men att religionsfrihet innebär frihet från religion, det var för mig en ny tolkning! Jag håller fast vid den gamla; frihet att utöva den religion man vill eller ingen alls!
    Sverige har en gång varit kristnat, är det inte kanske inte längre till 100%, men antalet troende människor i Sverige är inte lika med ingenting. Vi kommer aldrig att kunna fasa ur religionen ur samhället, en ateistisk dröm kanske, men det är bara att inse att den kommer aldrig att gå i uppfyllelse.

    Vad jag tycker om porr har jag skrivit mycket om tidigare i bloggen, har inte ork att gå in på det igen.

    SvaraRadera
  4. Bibeln är aktuell - nu erbjuder MQ "The Book"!

    SvaraRadera
  5. Bojkotten har ju varit förvirrad ända från start. Göran Skytte, de svenska biskoparna och resten av de kristna bojkottarna har ju inte ens vågat uttala varför dom vill att biblarna ska ligga där dom ligger? Det rimliga är ju att man som konsument kan uttrycka en önskan om att man själv vill ha en bibel i byrålådan när man sover på hotell. Att man kräver att den ska ligga där för att alla andra, som inte uttryckt någon önskan, ska hitta den där är ju helt sjukt.

    Angående porrens skadeverkningar så måste jag nog säga att den ligger i lä om man jämför vad kristendomens syn på homosexuella har ställt till med genom åren. Dessutom ger man sig inte. Man uttrycker fortfarande ett skrämmande förakt för sina medmänniskors hälsa genom att hänga kvar vid en trångsynt syn på vad man har rätt att sprida för människosyn i samhället. Skadan man ställer till med mäts inte bara i pengar utan också i människoliv. Det är något att bojkotta!!

    SvaraRadera
  6. Jag tycker egentligen inte om att ställa det ena mot det andra. Det går väl knappast att mäta vilket som har ställt med mest skada.
    Min opinion står kvar, porr ställer till med mycket elände för många inblandade, främst kvinnorna.

    SvaraRadera
  7. Men gäller det inte att städa framför sin egen port först?

    Nu menar jag naturligtvis inte att du har ställt till med något. Men om klagomålen förs fram internt så tas de säkerligen på större allvar...

    SvaraRadera
  8. Självklart ska man städa framför sin egen port först."Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget?".
    Väldigt sant.
    Men för att referera till mig själv, och det faktum att jag inte är fulländad och aldrig kommer att bli; jag måste väl ändå kunna reagera mot det som är fel!

    Skrev nyss ett inlägg om Zimbabwes katolske ärkebiskop.
    Katolska kyrkan har mycket på sitt samvete, speciellt vad det gäller sin roll i AIDS-bekämpningen i Afrika. Det kommer nog att ta tid innan katolska kyrkan svänger i frågan om kondomanvänding.
    Trots det är det ju positivt att nu katolska kyrkans överhuvud i Zimbabwe protesterar mot ett korrupt regim.

    Lika lite som jag är felfri, lika lite är kyrkan felfri, och kommer inte att bli.
    Men reagera mot det som är fel måste den, och sopa rent framför sig port samtidigt.

    SvaraRadera