tisdag 22 maj 2007

Sätt upp på väl synlig plats!

Jag kan bara inte låta bli att ta med dagens teckning från de Volkskrant, en av Nederländernas morgontidningar.
Michael Moore är ju aktuell igen och de Volkskrant tycker kanske att han borde presenteras så här.

Kommentar överflödig.

I övrigt har jag precis fått hem Magnus Malms Viskningar från katakomberna.
Ett av kapitlen heter Att följa Kristus i skuggan av George W Bush.
Jag brinner av nyfikenhet.

När vi bodde i Syrien kändes det faktist som om man var tvungen att följa Kristus i skuggan av George W Bush. Tillsammans med alla Mellanösterns kristna.

För faktum är; vilken otroligt dålig reklam för kristendomen som Mr Bush är i Mellanöstern.

Och sedan spelar det ingen roll hur många gånger frälst och omvänd han är, det är något mellan honom och Gud (och jag respekterar hans tro). Men...
Jag säger bara men... och suckar... och deppar över att det är oroligt i Libanon igen.
---------
Post scriptum:
Jag fick ta fram ordboken för att översätta det allra översta på annonsen. Med andra ord:
Sätt upp på väl synlig plats!

Det har jag nu gjort...

8 kommentarer:

  1. Jag såg filmen Jesus Camp, som också finns här http://www.jesuscampthemovie.com/

    Den gjorde att starkt intryck på mej och gav en insikt om hur denna förståelse av "kristendomen" ser ut i verkligheten.
    Bush gjorde den själv tydlig genom 11 september, när han förklarade krig mot ondskan/islam/terrorismen.
    Så i omvänt perspektiv är det lätt att förstå hur övriga världen ser på "väst" och "kristendomen".

    SvaraRadera
  2. Det är så märkligt att inte fler förstår hur människor reagerar när missiler fräser över trädkronorna för att slå ner i grannbyn, eller klusterbomber vräks ut över planen där ungarna spelar fotboll, eller ens egna barn råkar befinna sig i en lokal där en bomb, utsänd från det kristna USA, slår ner. Precis som många i väst sätter likhetstecken mellan självmordsbombare och islam, sätter många av mina muslimska vänner som bor i USA-drabbade områden likhetstecken mellan flygbomber och kristendom. Inte blir det bättre av att flygarna innan start får med sig några ord från prästen som legitimerar dödandet. Religioner har en styrka som sannerligen inte bara kan göra människor gott!

    SvaraRadera
  3. Kristin!
    Rent allmänt var tidigare (och fortfarande) problemet att när den muslimska världen ser den västerländska "dekadensen", så fattar de inte att det är det sekulära väst de ser. Västvärlden är ju mer sekulär än kristen numera.
    Det nya problemet är givetvis den växande militanta kristna höger rörelsen, som talar om krig mot "ondskan=terrorism=islam".

    Jag vill inte nog påpeka att jag respekterar Bushs omvändelse och tro,(Magnus Malm säger att det är något mellan Bush och Gud) det är yttringarna av hans tro som jag ifrågasätter. Det fanns säkert tonvis med djupt troende kristna bland korsfararna också!
    (Jaha, nu skrev jag väl omedelbart ett likhetstecken mellan Bush och korsfararna...)

    Men hur jag än vänder och vrider på mig, så finner jag att jag följer Kristus i skuggan av George W Bush!

    Birger!
    Jag håller med dig.

    Jag skulle dock vilja skriva om din sista mening:
    Religiösa människor har en styrka som sannerligen inte bara kan göra människor gott.

    SvaraRadera
  4. Här är en annan rolig karikatyr på samma tema: http://media.townhall.com/Townhall/Car/b/lb0525cd.jpg

    SvaraRadera
  5. kristin: Var det Bush som föklarade krig den 11 september? Hur menar du?

    Det är viktigt, inte minst för kristna i Mellanöstern, att USA lycklas stabilisera Irak som en demokrati! Avkristningen av Libanon skedde genom islamistiska krafter (Hizbollah som bildades i Irak, av mullorna där och stöds ekonomiskt av dem och oljeinkomsterna).

    Avkristning sker överallt där islamister får makt.

    Att man inte ens öppet får läsa en bibel i stora delar av Mellanöstern (där Israel är enda demokratin) är naturligtvis i sig ett krig mot kristna.

    SvaraRadera
  6. Vi ska inte glömma hur dubbelbottnade alla konflikter är i Mellanöstern.
    Ett land där du inte ens får ha en Bibel i din ägo, är Saudi-Arabien, ett av USAs allierade sedan länge.
    Det är svårt att förstå att Iran kritiseras allt hårdare för sin fundamentalism, när så gott som INGENTING sägs om Saudi-Arabien.

    Hamas kan till stor del tacka det demokratiska Israels ockupationspolitik för
    sin valframgång. I ett för övrigt demokratiskt val.

    Om islamistiska fundamentalister kommer till makten genom framtida demokratiska val i Irak, vad ska västvärlden göra då?

    Att de kristna i Libanon hamnat i minoritet beror till stor del på den stora palestinska flyktingvågen (från demokratiska Israel och de områden Israel har ockuperat), att muslimerna har högre födelsetal och att många kristna har utvandrat.
    De i utlandet bosatta kristna Libaneserna lär vara fler än i ursprungslandet.

    SvaraRadera
  7. Ursäkta mig Magnus A men Hezbollah bildades och finanserades av Irans överstemullah Ayatollah Khomeini

    SvaraRadera
  8. Anonym!
    Rätt ska vara rätt, visst, Hezbollah är en shiamuslimsk organisation, stöttat av Iran.
    Kanske finns det shiamuslimer i Irak som stöttar Hezbollah, men det de största stödet kommer givetvis från oljerika Iran.

    SvaraRadera