torsdag 17 maj 2007

Skilj på ansiktstäckande slöja och huvudduk!


Pia Kjärsgaard, ledare för Dansk folkeparti, vill totalförbjuda muslimska sjalar, enligt SvD. SvD nämner inte varför Kjärsgaard vill förbjuda sjalar.
SvD skriver vidare att "för hennes del är likgiltigt om det är fråga om ett plagg som bara täcker håret eller ett som också täcker ansiktet."
Likgiltligt?
Enligt min uppfattning är det en stor skillnad om sjalen täcker ansiktet (=slöja) eller om den bara täcker håret (=huvudduk).

Jag har inga problem med huvudduken. Den täcker bara håret. Jag har kanske bott för länge i Mellanöstern, jag är så att säga van.

Huvudduken har sina fördelar, man koncentrerar sig på kvinnans ögon och ansikte när man pratar med henne.

Men ansiktsslöja och andra beklädnader, typ afghanistanska burkas och den svarta saudiska abayan, det har jag väldigt svårt för. Att inte få visa sitt ansikte, själens spegel, är för mig ett av det mest utstuderade sätten att förtrycka kvinnor.
Jag kan inte se hur kvinnor anställda i tex offentlig förvaltning skulle kunna ha ansiktstäckande slöja. Jag skulle inte heller, om jag var lärare, kunna acceptera elever med det. Ansikts- och ögonkontakten är nödvändig.

Men att förbjuda huvudduk, det är för mig att gå alldeles för långt.

Glöm inte, för hundra år sedan förväntades gifta kvinnor i Sverige också bära en sjalett runt håret när de gick ut. Jag bor mitt i holländska bibelbältet (gammalkyrkligt reformert bibelbälte) och här finns kyrkor som förväntar sig att deras kvinnliga medlemmar bär kjol (byxor är manskläder och det är inte tillåtet i Bibeln, enligt dem) och de har alltid hatt på sig när de går på gudstjänst.
Thomas Gür skrev för ett tag sedan i SvD om slöjförbud. Rekommenderad läsning!

------------------------

På bild: (vä) Jihad Alariachi, holländsk ung debattör, som gillar att sticka ut hakan, men som aldrig skulle tänka sig att ta av sig sin huvudduk. Jag vet inte om hon skulle hålla med om jag kallade henne muslimsk feminist, men en sak är klar, det behövs mer muslimska kvinnor som hon, inte minst som förebild för unga.
(hö) Burka som i Afghanistan

5 kommentarer:

  1. Kläder som täcker ansiktet borde vara förbjudet på allmän plats, på samma vis som det är förbjudet att maskera ansiktet under demonstrationer.

    Slöjan bör vara fri att använda om man är myndig och det inte stör någon dresscode. Myndighetspersoner i t.ex Turkiet får inte bära slöja så det är inte direkt kontroversiellt att förbjuda det här.

    Det bör dock vara totalförbjudet med huvudduk i skolan, på samma vis som pojkar inte får bära kebba.

    SvaraRadera
  2. Det är min självklara rättighet att bestämma hur jag skall klä mig, det har ingen annan med att göra.

    Slöjan är inte till för att förtrycka kvinnan, utan befria henne! När en kvinna väljer att följa Islam och klä sig i löst sittande kläder och huvudduk, så slår hon sig loss från västvärldens objektifiering.

    SvaraRadera
  3. Tyvärr, Tomas. Så länge du kräver skattepengar av andra via politiska beslut, så har andra en rätt att säga till dig vad du skall göra via politiska beslut. Om du inte är beredd att ställa upp bakom Ayn Rands tankar om total individualism, så är det bara att börja att acceptera att många inte tycker burkor är en bra idé i ett jämnlikt samhälle. En kompromiss: ALLA oavsett kön skall ha burkor vinterhalvåret, ingen under sommaren? Vad sägs? ;-)

    SvaraRadera
  4. Anonym!
    I princip är jag emot ett huvudduksförbud.
    Men jag har svårt för att acceptera att flickor som ännu inte har kommit i puberteten måste ha huvudduk. Skolförbud mot huvudduk? Kanske i årskurs 1-6. Men därefter; högstadie och gymnasium; nej.
    I de länder jag har bott i i Mellanöstern hade småflickor inte huvudduk, utan var klädda som vilken liten tjej som helst.
    Kvinnor på allmän plats som har ansiktstäckande slöjor? Svår fråga. Om man förbjuder, stänger man då in de kvinnorna i hemmet? Är det deras eget val? Tragiskt i så fall, eftersom jag tror att de har missuppfattat islam. Frågan om slöjan är svårtolkad, det räcker att se sig om i den muslimska världen för att fatta att muslimer tolkar frågan på olika sätt. Man finner också stora skillnader inom samma land.

    Tomas! Jag håller med dig delvis. Många unga muslimska kvinnor i Sverige och här i Holland reagerar mot västvärlden översexualisering av kvinnan genom att ta på sig huvudduk och löst sittande kläder.Jag kan på sätt och vis förstå det. Det är ett personligt val och det respekterar jag.

    Johan!
    Burkor och ansiktstäckande slöjor hör inte hemma i ett jämlikt samhälle. Det behöver knappast diskuteras. Frågan är givetvis hur långt vi ska acceptera kvinnors fria val att klä sig som de vill, åtminstone privat.

    SvaraRadera
  5. Jag håller med om att burka borde vara förbjudet åtminstone i skolor och bland anställda i offentlig verksamhet.

    Huvudduk är en knepigare sak. Många , men långt ifrån alla lärare förbjuder ju sina elever att ha t.ex. keps under lektionstid. Här måste det vara upp till enskilda skolor att ha sina egna regler och klädkoder - det finns väl inte någon anledning att lagstifta mot eller för.

    Själv har jag absolut ingenting emot huvuddukar. Jag tycker att det kan vara vackert. Även i Mellanöstern och Nordafrika är det väl många kristna kvinnor som bär huvudduk.
    Här uppe i Norrland ser man många huvuddukar bland unga kvinnor, inte minst i bärplockartider ute i skogen.

    SvaraRadera