onsdag 23 maj 2007

"Vissa saker bör man göra själv, även om andra möjligen kan göra det bättre..."

Från mina barns skola i Holland



Jag har hittat ett bra citat i Dagen. Deras reporter Anders Gustavsson citerar i en intervju med Olle Häggström (en av författarna till debattartikeln där religionsfrihetslagstiftningen ifrågasattes) Sven Lindqvist:

"Finns det inte vissa saker man bör göra själv, även om andra möjligen kan göra det bättre: Till exempel uppfostra sina barn, ligga med sin fru och styra sitt land, för att citera Sven Lindqvist. Om samhället går in och säger åt föräldrarna hur de ska uppfostra sina barn, leder inte den vägen lätt i en totalitär riktning?"
(Jag undrar först vilken Sven Lindqvist det är, om citatet är korrekt och var jag kan finna det?)

Jag har svårt att hitta bättre ord för att försvara hur jag uppfostrar mina barn (kristen uppfostran, kristen skola bland annat. Kristna friskolor är för övrigt inget konstigt här i Holland, de har alltid funnits.)
Barnuppfostran i första hand föräldrarnas ansvar och där ska egentligen inte någon lägga sig i med vissa undantag, till exempel; barnet far illa (faller under socialtjänstlagen och andra lagar). Jag kan inte sätta igång att slå mitt barn, gifta bort det som fjortonåring, eller förhindra det från att gå till skolan, med hänvisning till min religion.


Läs också Thomas Österbergs ledare i Dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar