tisdag 8 maj 2007

Zimbabwes ärkebiskop höjer rösten mot Mugabe


Zimbabwe har en speciell plats i mitt hjärta. Av förklarliga skäl. Det var där, närmare bestämt vid Victoriafallen, som jag mötte den man som senare skulle bli min bättre hälft.
Låter det hopplöst romantiskt?
Tro mig, det var ingenting mot vad det var.

Men det är inte min romantiska eskapader i Victoriafallens dimma som jag ska skriva om.

Zimbabwe står på gränsen till total kollaps och världen i övrigt rör inte ett finger! Jag menar, Saddam Hussein såg man till att få bort, men vem höjer ett ögonbryn när Robert Mugabes hantlangare ser till att ge hans politiska motståndare en spräckt skalle?

Nu har även Zimbabwes katolske ärkebiskop Pius Ncube börjat protestera. Och var tror ni att man kan hitta en intervju med denne Herrens tjänare? På CNN, Fox News, BBC?
Nej, på Al Jazeeras engelska hemsida, givetvis!

En modig och även självrannsakande ärkebiskop låter sig intervjuas.

Ett utdrag:
"Ncube said he was speaking out to increase international pressure on Mugabe, also a Catholic, to step down. It is a mission he admits could cost him his life.

-Christ died for what he was convinced and in Christianity we teach we must be ready to die for what we believe, for what we’re convinced.
There’s no reason for them to kill me. I’m not doing this viciously. I’m not against anyone. I’m simply calling them to their duty. It's because I love my country that I speak up.

But the archbishop wishes he had spoken out more in the past, even calling himself a coward.

-Rarely have I really led, he said."


Mugabe har varnat landets religiösa ledare för att bli "för politiska".
Jag hoppas att de följer sin ärkebiskop i stället för sin president.

----------------------------
Via Bonum commune

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar